Thea van Lankveld

Thea van Lankveld
Onderwijsadviseur en docent

» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Thea van Lankveld is onderwijsadviseur en docent bij de LEARN! Academy van het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen. Ze is als adviseur betrokken bij curriculumontwikkelings- en onderwijsinnovatieprojecten op de VU, in het bijzonder op het gebied van diversiteitsensitief onderwijs en innovatie. Daarnaast is ze als docent betrokken bij het Professionaliseringstraject voor junior docenten. Ze is gepromoveerd op het gebied van de professionele identiteitsontwikkeling van docenten. Naast haar werk op de VU werkt ze als post doc onderzoeker bij het ICLON, Universiteit Leiden.

Expertise

Onderwijsvernieuwing, curriculumontwikkeling, diversiteit, leren van docenten, teacher communities, professionele identiteit, sociaal-culturele theorie.

Onderwijs

Master Teaching and Learning in Higher Education - Professionele ontwikkeling van docenten

Onderzoek

  • Professionele identiteitsontwikkeling van medisch docenten
  • Diversiteit in het hoger onderwijs

Projecten

  • Onderwijstraineeships (FALW) (lopend)
  • Diversiteitsensitief onderwijs (VU)  (lopend)
  • Curriculumontwikkeling: Herinrichting bacheloronderwijs Levenswetenschappen (FALW) (afgerond)
  • Curriculumontwikkeling: Herziening bacheloropleidingen Sociale wetenschappen (FSW) (afgerond)

Onderscheidingen/awards

VSB beurs voor onderzoek Loughborough University (UK)

Lidmaatschappen

  • ICO (Interuniversitair Centrum voor Onderwijskundig Onderzoek)
  • VOR (Vereniging voor Onderwijs Research)
  • EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction)
  • AMEE (Association for Medical Education Europe)
  • EHON (Expertisenetwerk Hoger Onderwijs)

Publicaties

Van Lankveld, T., Oosten, B., Harms, N., Zijlstra, S., & Kuijper, L. (2017). Van wegwerpdocent naar innovatiekracht: Hoe je het innovatiepotentieel van jonge docenten benut. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs & Management, 24(2), 62-66.

Van Lankveld, T., Schoonenboom, J., Croiset, G., Volman, M., & Beishuizen, J. (2017). The role of teaching courses and teacher communities in strengthening the identity and agency of teachers at university medical centres. Teaching and Teacher Education, 67, 399-409. doi:10.1016/j.tate.2017.07.011

Van Lankveld, T., Schoonenboom, J., Kusurkar, R.A., Volman, M., Beishuizen, J. & Croiset, G. (2017). Integrating the teaching role into one's identity: A qualitative study of beginning undergraduate medical teachers. Advances in Health Sciences Education, 22(3), 601-622. doi:10.1007/s10459-016-9694-5

Van Lankveld, T., Schoonenboom, J., Volman, M., Croiset, G., & Beishuizen, J. (2017). Developing a teacher identity in the university context: A systematic review of the literature. Higher Education Research & Development, 36, 325-342. doi:10.1080/07294360.2016.1208154

Van Lankveld, T., Schoonenboom, J., Kusurkar, R., Beishuizen, J., Croiset, G., & Volman, M. (2016). Informal teacher communities enhancing the professional development of medical teachers: A qualitative study. BMC Medical Education, 16:109. doi:10.1186/s12909-016-0632-2

Van der Klink, M., van Kralingen, R., van Lankveld, T., Ramaekers, S., & Verstegen, D. (2015). Een loopbaan als docent: hoe behoud je je passie? In: van Berkel, H., Verstegen, D., Nieweg, M., & Bax, A. (Eds.) Doceren in het hoger onderwijs; een introductie. Groningen: Wolters Noordhoff. 

Gercama, A.J., Lankveld, T.A.M. van, Kleinveld, J., Croiset, G., Kusurkar, R. (2014). Bridging the gap between CBME in theory and practice: The role of a teacher community. Perspectives on Medical Education, 3(6), 486-491. doi:10.1007/s40037-014-0147-7. 

Lankveld T. van, & Volman, M. (2011). Ondersteuning van docenten bij onderwijsvernieuwing: De rol van communities of practice. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, 29 (1), 41-53. 

Lankveld, T.A.M. van, Gercama, A.J., Kleinveld, J.H., Hesselink, B.A.M., & Croiset, G. (2011). Docentprofessionalisering door docentcommunities: een toepassing bij tutoren. Tijdschrift voor Medisch Onderwijs, 30 (6), 264-271. 

Lankveld, T. van, & Draaijer, S. (2010). Compensatorisch toetsen. Bijdrage aan HANovatie Themadag 3 november 2010. 

Lankveld, T. van, & Aalberts, J. (2007) Docentprofessionalisering zonder cursus. Onderzoek van Onderwijs, 36(3), 76-77.

Overige activiteiten

Reviewer voor Medical Education, Pedagogische Studiën, Journal of Applied Research in Higher Education, en The International HETL Review

Links

Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen

LEARN!

LinkedIn

LEARN! Academy

Universiteit Leiden



empty