Joop van der Schee

Joop van der Schee
+31 20 59 89213
10a00z
j.a.vander.schee@vu.nl
faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen ( team voortgezet onderwijs )
Professor

» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Mijn passie is aardrijkskundeonderwijs. Na mijn studie sociale geografie aan de VU ben ik gaan werken als aardrijkskundedocent op de Berlage SG in Amsterdam en tevens als wetenschappelijk medewerker sociale geografie aan de VU. Vanaf 1980 werd ik vakdidacticus aardrijkskunde aan de VU. In 1987 verscheen mijn promotie-onderzoek naar kaartgebruik door leerlingen in het voortgezet onderwijs. In de jaren 90 was ik hoofd van de VU lerarenopleiding. In 2007 werd ik door het KNAG voorgedragen en door de VU faculteit Aard-en Levenswetenschappen benoemd tot bijzonder hoogleraar onderwijsgeografie. Sinds oktober 2013 werk ik part-time als hoogleraar geografie voor educatie en communicatie bij de Universiteit Utrecht, Dat doe ik naast mijn werk bij het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen. Bij het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen houd ik mij bezig met onderwijs, onderzoek en nascholing. In de periode 2012-2016 ben ik co-chair van de IGU Commission on Geographical Education.

Expertise

Vakdidactiek aardrijkskunde

Onderwijs

Sociale geografie en vakdidactiek aardrijkskunde

Onderzoek

Onderzoek naar kaartvaardigheden en naar leren denken van leerlingen.

Projecten

  • Geo Future School
  • Watereducatie
  • Professionele Leergemeenschappen aardrijkskunde

Onderscheidingen/awards

Bosatlas Award 2007

Lidmaatschappen

  • IGU
  • EUROGEO
  • KNAG

Publicaties

KARKDIJK, J., SCHEE, J. VAN DER & ADMIRAAL, W. (2013) Effects of teaching with mysteries on students’ geographical thinking skills. International Research in Geographical and Environmental Education, 22 (3), 183-190.

BOSSCHAART, A., KUIPER, W., SCHEE, J. VAN DER & SCHOONENBOOM, J. (2013) The role of knowledge in students’ flood-risk perception. Natural Hazards, vol. 69 (3), pp. 1661-1680. DOI 10.1007/s 11069-013-0774-z.

FAVIER, T.T. & SCHEE, J.A. VAN DER (2014) The effects of geography lessons with geospatial technologies on the development of high school students' relational thinking. Computers & Education, 768, pp. 225-236.

SCHEE, J. VAN DER (2014) Looking for an international strategy for geography education. Journal of Research and Didactics in Geography (J-READING) , vol 1 (3), pp. 9-14.

HOOGHUIS, F., SCHEE, J. VAN DER, VELDE, M. VAN DER, IMANTS, J. & VOLMAN, M. (2014) The adoption of Thinking Through Geography Strategies and their impact on teaching geographical reasoning in Dutch secondary schools, International Research in Geographical and Environmental Education, vol. 23 (3), pp. 242-258.

SCHEE. J. VAN DER, LIDSTONE, J. & BROOKS, C. (2014) Towards an international approach for geography education. Geographia Polonica, vol. 87 (2), pp. 213-220.

BLANKMAN, M., SCHEE, J. VAN DER, VOLMAN, M. & BOOGAARD, M. (2014) Primary teacher educators’ perception of desired and achieved pedagogical content knowledge in geography education in primary teacher training. International Research in Geographical and Environmental Education.DOI: 10.1080/10382046.2014.967110

Overige activiteiten

Lid redactie van Geographie und Ihre Didactik, RIGEO, IRGEE, European Journal of Geography, Geografie, J-Reading.

Links

Website