Janneke Riksen

Janneke Riksen
+31 20 59 89215
10a00z
j.k.w.riksen@vu.nl
faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen ( team voortgezet onderwijs )
Docente/vakdidactica Geschiedenis
» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Janneke Riksen is als vakdidacticus geschiedenis en staatsinrichting binnen de universitaire lerarenopleiding (ulo) verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van de colleges geschiedenisdidactiek en het mentoraat voor de geschiedenisstudenten. Daarnaast coördineert zij de startdagen voor de dio’s waarin zij kennismaken met alle onderdelen van de opleiding. Ook is zij lid van de examencommissie voor de gammavakken en valt het assessment (zij-instroom- en EVC-assessment) binnen de ulo onder haar hoede. Vanuit het Landelijk Expertisecentrum van de Mens en Maatschappijvakken (LEMM) heeft Janneke nu tweemaal een professionaliseringscursus verzorgd voor beginnende lerarenopleiders geschiedenis en geschiedenisdidactiek uit het HBO en WO. Zij is landelijk actief binnen de commissie lerarenopleiding van de Vereniging van docenten in Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland (VGN) en Janneke is als beoordelaar betrokken bij het registratietraject van lerarenopleiders en schoolopleiders in de Vereniging Lerarenopleiders Nederland (Velon). Zelf staat zij sinds 2004 geregistreerd als lerarenopleider. Janneke was voorheen werkzaam op de Hogeschool Windesheim aan de lerarenopleiding geschiedenis en was als eerstegraads geschiedenisdocente werkzaam in het voortgezet onderwijs.

Expertise

  • Geschiedenisdidactiek
  • Assessment en beoordelen

Onderwijs

Geschiedenisdidactiek minor en master

Projecten

Professionaliseringsdagen beginnende lerarenopleiders Geschiedenis/Vakdidactiek in het HBO of WO. Georganiseerd vanuit het Landelijk Expertisecentrum voor Mens & Maatschappijvakken (LEMM).

Lidmaatschappen

  • Vereniging van docenten Geschiedenis en Staatsinrichting in Nederland (VGN)
  • Universitaire Vakdidactici Geschiedenis en Staatsinrichting (UVGS)
  • Vereniging Lerarenopleiders Nederland (Velon)
  • Samenwerkende Amsterdamse Lerarenopleidingen (SAL-EVC)

Publicaties

Aardema, A (eindred.) e.a. “Leerlingen construeren het verleden”, Actief Historisch Denken dl. 3. Diamant: “De Franse Revolutie” en “Mysterie “De Sint Elisabethsvloed”. Nijmegen 2011.

Overige activiteiten

  • Coordinator assessment ULO
  • Lid toelatingscommissie en examencommissie gammavakken
  • Beoordelaar bij de Stichting Register Lerarenopleiders (SRLo) Vereniging Lerarenopleiders Nederland (VELON)

Links

LinkedIn