Dr. Anne de la Croix

Anne de la Croix
+31 20 59 87208
a-434
anne.dela.croix@vu.nl
faculteit der gedrags- en bewegingswetenschappen ( onderw.wetensch )
Docent/opleider
» Terug naar Medewerkers lijst

Samenvatting

Anne de la Croix is vanaf mei 2014 docent en onderzoeker aan het Universitair Centrum voor Gedrag en Bewegen en geeft les aan (aspirerende) docenten en onderzoekers. 

Ze studeerde Nederlands en taalwetenschap, volgde daarna de postdoctorale lerarenopleiding en was docent Nederlands en drama aan een middelbare school. Haar onderzoekscarriére begon toen ze in 2006 naar Engeland verhuisde voor een PhD project over de rol van rollenspelen in de onderwijslijn gespreksvaardigheden aan de opleiding geneeskunde, bestudeerd vanuit taalkundig perspectief. Ze behaalde haar doctorstitel in 2010 en is naast haar onderwijstaken altijd actief gebleven in het onderzoek van onderwijs.

Anne is in 2009 naar het Erasmus MC verkast, waar ze lesgaf in gespreksvaardigheden aan studenten geneeskunde, waar ze in Engeland al ervaring mee opdeed. Ze zette in Rotterdam bovendien een intervisieprogramma en mentoraat voor coassistenten op en haalde haar BKO en SKO.

Expertise

  • Activerende didactiek 
  • Gespreksvaardigheden
  • Kwalitatieve onderzoeksmethodieken
  • Analyse van taal en interactie
  • Medische onderwijskunde

Onderwijs

  • Basiscursus Universitair Docent
  • (pre)Master Teaching and Learning in Higher Education      
  • Individuele BKO trajecten      
  • Schrijfcoaching      
  • Onderwijsadvies

Lidmaatschappen

Nederlandse Vereniging van Medisch Onderwijs

Publicaties

Cleland, J., de la Croix, A., Cotton, P., Coull, S., & Skelton, J. (2013). Student-patient communication during physical examination. Clin Teach, 10(2), 84-87. doi: 10.1111/j.1743-498X.2012.00620.x

de la Croix, A. (2010). The language game of role-play: an analysis of assessed consultations between third year medical students and Simulated Patients (SPs). (PhD), University of Birmingham, Birmingham, United Kingdom. Retrieved from http://etheses.bham.ac.uk/919/

de la Croix, A., Rose, C., Wildig, E., & Willson, S. (2011). Arts-based learning in medical education: the students' perspective. Med Educ, 45(11), 1090-1100. doi: 10.1111/j.1365-2923.2011.04060.x

de la Croix, A., & Skelton, J. (2009). The reality of role-play: interruptions and amount of talk in simulated consultations. Med Educ, 43(7), 695-703. doi: 10.1111/j.1365-2923.2009.03392.x

de la Croix, A., & Skelton, J. (2013). The simulation game: an analysis of interactions between students and simulated patients. Med Educ, 47(1), 49-58. doi: 10.1111/medu.12064

O'Riordan, M., Skelton, J., & de la Croix, A. (2008). Heartlift patients? An interview-based study of GP trainers and the impact of 'patients they like'. Fam Pract, 25(5), 349-354. doi: 10.1093/fampra/cmn043

van der Zwet, J., de la Croix, A., de Jonge, L. P. J. W. M., Stalmeijer, R. E., Scherpbier, A. J. J. A., & Teunissen, P. W. (2014). The power of questions: a discourse analysis about doctor–student interaction. Med Educ, 48(8), 806-819. doi: 10.1111/medu.12493

Overige activiteiten

Secretaris van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs (NVMO)
Reviewer voor het journal Medical Education

Links

LinkedIn

Research Portal
empty

Nevenwerkzaamheden

Geen nevenwerkzaamheden
Laatste wijzigingen Nevenwerkzaamheden: Amsterdam 27 januari 2017