Scholen, ouders en jeugdhulpverlening kunnen beter samenwerken voor veilige leeromgeving

14-06-2021

11.45

Online

All Inclusive?

J. Gerdes

prof. D.J. de Ruyter, copromotoren dr. S.L. Goei, dr. M. Huizinga

Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen

Psychologie

Promotie

Wanneer scholen samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners -aanmoedigen en faciliteren, kunnen zij een veilige leeromgeving creëren die ondersteuning biedt aan het leren van de basisvaardigheden die leerlingen nodig hebben voor hun sociale en cognitieve ontwikkeling. Om dit te bewerkstelligen hebben docenten, ouders en jeugdhulpverleners voldoende tijd nodig voor interactie en reflectie. Daarnaast is het van belang dat partners in hun samenwerking zelf zeggenschap hebben over hun manier van werken en de kans krijgen om samen nieuwe wegen te ontdekken. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Jantien Gerdes. Behoefte van leerlingen

De ondersteuningsbehoefte van leerlingen is niet alleen een vraagstuk maar ook een kans om samen te leren en samen te bouwen aan een inclusievere leeromgeving. Gerdes: “Maar hoewel samenwerking in potentie kan bijdragen aan een goede ondersteuning en een inclusieve leeromgeving, verloopt de samenwerking tussen school, ouders en jeugdhulpverlening lang niet altijd voorspoedig. Misverstanden en tegenstrijdige belangen lijken aan de orde van de dag. Samenwerking is een complex proces en daardoor is het vaak lastig om de juiste aanknopingspunten voor verbetering te vinden.”

Ontspannen docenten
Een belangrijke factor is een ontspannen docent de zijn of haar klas op die manier ondersteunt en zorgt voor een veilige leeromgeving, de vaardigheden die je nodig hebt om aan je werk te beginnen, en je aandacht erbij te houden en door te gaan wanneer het lastig wordt. Wanneer docenten samen met ouders en jeugdhulpverleners werken aan duurzame versterking van de leeromgeving, draagt dat ook bij aan een ontspannen en rustige sfeer in de klas. Gerdes: “Dat is precies wat een van de leerlingen uit mijn onderzoek aangeeft. Als een docent rustig en geduldig is, niet de hele tijd kleine dingen in de klas benoemt en een beetje lol maakt, heeft dat veel meer resultaat.” Samenwerken maakt het werk lichter, interessanter en biedt inspiratie voor de voortdurende verbetering van een inclusieve leeromgeving.

Grip op samenwerking
Jantien Gerdes heeft ook een raamwerk ontwikkeld dat meer grip kan geven op de processen binnen interdisciplinaire samenwerking tussen docenten, ouders en jeugdhulpverleners. Het raamwerk geeft zicht op de verschillende niveaus van interdisciplinaire samenwerking en de verschillende kenmerken van deze niveaus. Dit biedt de mogelijkheid om samenwerkingssituaties te analyseren en te onderzoeken hoe samenwerking verbeterd kan worden.

Meer informatie over het proefschrift

Livestream: https://www.youtube.com/channel/UCnN8TaVYe83472ewz9CH9HA